مسجد شهید بهشتی ره

تاریخچه ای از مسجد شهید بهشتی ره

مسجد شهید بهشتی ره در محله تاکسیرانی تهران و نبرد شمالی، میدان نَبَرد واقع شده است و به‌صورت شبانه‌روزی به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌دهد. این مکان یکی از پنج مسجد در محله تاکسیرانی تهران می‌باشد و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند شهربازی سهند و مرکز خرید کوروش و همچنین مرکز مخابرات اشرفی اصفهانی، بستنی پارک، قنادی کاج، کترینگ بهشتی و ایستگاه اتوبوس میدان نبرد قرار گرفته است. همچنین با توجه به نظراتی که کاربران در اپلیکیشن نشان به این مکان داده‌اند می‌توان گفت این مکان یکی از مسجدهای خوب این منطقه می‌باشد.

از سال ۱۳۶۲ پیگیر مسائل حاشیه خریدن زمین مسجد شدیم که عبارت بود از مجوز سازمان زمین شهری و شرکت آپارتمان سازی شرق تهران که مالکیت زمین را دارا بود و آن را وقف نمود ،و حدود ۸۰ متر آن شخصی جداگانه خریداری شدگردید.
مسجد شهید بهشتی دارای ۴ سند ثبتی به متراژ ۱۴۶۰ متر مربع می باشد ، که پس از رجوع به اداره اوقاف و شهرداری برای اخذ پروانه ساختاقدام گردید که سرانجام در تاریخ ۱۵/۰۷/۶۲ کلیه امور اداری آن انجام گردید. و سپس مرحله ساخت بنای مسجد آغاز گردید و تا بهمن ماه سال ۱۳۸۸ بپایان رسید. بنای ساخته شده مسجد حدودا ۳۵۰۰ متر مربع میباشد که با ۲ گلدسته به ارتفاع ۲۱ متر از بام مسجد و گنبد کاشیکاری ۲ پوششه به ارتفاع ۱۲ متر از بام مسجد و قطر ۷ متری آذین گشته است. نمای مسجد آجر ۵ سانتی متری قم با آیه های قرآن کریم و اسامی چهارده معصوم علیهم السلام به خط کوفی زینت شده است.
مساحت شبستان مردانه ۴۸۰ متر با محراب بزرگ و زیبای کاشیکاری معرق و ۲ کتیبه کاشیکاری شده معرق نماز قفیله در اطراف آن میباشد. شبستان زنانه به متراژ ۱۵۰ متر و دارای محراب است ، سقف طبقه دوم قسمت زنانه (بالکن) به متراژ ۱۵۰ متر با پوشش آجر ۵ سانتی قم میباشد. ارتفاع مسجد در شبستان ها ۷ متر میباشد.
این بنا دارای ۲ دفتر بسیج خواهران و برادران ، انباری ، آبدارخانه و ۲ وضوخانه مردانه و زنانه می باشد. صحن حیاط مسجد به مساحت ۳۰۰ متر است که دارای ایوانی به ارتفاع ۷ متر و پوشش آهنگم با آجر ۳ سانتی تهران بصورت شترنچی است . اطراف در های ورودی کاشی خشتی بصورت گل و بوته و پیچ کار شده است که بدنه دیوار حیاط ۲ کتیبه آیة الکرسی با آجر ۵ سانتی جلوه خاصی به مسجد داده است.که در زیر آن دفتر امام جماعت مسجد واقع شده است.
کتابخانه ای به وسعت ۳۰۰ متر مربع با کاشانه بیش از ۵۰۰۰ جلد کتاب در موضوعات علمی فرهنگی ، هنری ، تاریخی ، دینی ، درسی حوزوی ؤ اجتماعی و آموزشی و … را داراست . این کتابخانه دارای سالن مطالعه میباشد.
سالن اجتماعات مسجد شهید بهشتی به وسغت ۴۵۰ متر مربع دارای سرویس های زنانه و مردانه و آشپزخانه ای به مساحت ۲۰۰ متر مربع با تجهیزات کامل صنعتی از قبیل سردخانه ،هود های صنعتی ، و غیره میباشد که در ایام سال خدمت عموم مردم جهت برپایی مجالس ولیمه و ترحیم می باشد.
از جمله فعالیت های مسجد میتوان به برپایی نماز جماعت در هر سه نوبت صبح ، ظهر و مغرب اشاره کرد. هر هفته سه شنبه شبها دعای توسل ، دعای کمیل در شبهای جمعه و دعای ندبه در صبح های روز جمعه بر قرار است. مطاسمات جشنها و اعیاد و ولادت های چهارده معصوم علیهم السلام و مراسم عزاداری آنها مخصوصا ماه محرم و صفر و ایام فاطمیه با حضور پر شور مردم برگزار میشود.
در آخر این بنا با مبلغی بالغ بر ۶۲۰ میلیون تومان احداث گردیده است ، که مبلغی حدود ۵ میلسون تومان آن از محل کمک های مردمی محل و خیرین بازار بوده است و ۲ میلیون تومان ان وصییت مادری به پسرش بوده و مبلغ ۲ میلیون تومان نیر در زمان ریاست جمهوری اقای هاشمی رفسنجانی از نهاد رسایت جمهوری دریافت گردیده است و مابقی آن از درآمد خود مسجد بوده است که تا هم اکنون صورت گرفته است.

شماره تلفن درمانگاه شهید بهشتی ره
 ۰۲۱-۳۳۱۹۴۷۳۷      ۰۲۱-۳۳۱۸۰۸۱۸
 ۰۲۱-۳۳۱۸۰۸۱۹       ۰۲۱-۳۳۱۹۶۲۷۲

شماره تلفن آشپزخانه شهید بهشتی ره
۰۲۱-۳۴۱۹۳۳۳۰

شماره تلفن کتابخانه شهید بهشتی ره
۰۲۱-۳۳۱۸۹۴۸۴

شماره تلفن هماهنگی مراسمات یادبود (ختم)
۰۹۱۲۶۲۳۵۷۰۷

شماره تلفن هماهنگی سالن غذاخوری
۰۲۱-۳۴۱۹۳۳۳۰

 

شماره تلفن دفتر امام جماعت
۷ ۱ ۰ ۰ ۵ ۰ ۳ ۳ ۱ ۲ ۰

شماره تلفن دفتر بسیج برادران
۷ ۱ ۰ ۰ ۵ ۰ ۳ ۳ ۱ ۲ ۰

شماره تلفن دفتر بسیج خواهران
۷ ۱ ۰ ۰ ۵ ۰ ۳ ۳ ۱ ۲ ۰